حكمــة اليوم

ثِق بِأَن الْصَّوْت الَهـادِئ أَقْوَى مِن الْصُّرَاخ؛وَأَن الْتَهـذِيْب يَهـزَم الْوَقـآَحّة ., وَأَن التَّوَاضُع يُحَطِّم الْغُرُوْر.

الجمعة، 25 مارس 2011

اقرع و نزهي :)

عدد المشتركين في الصفحة وصل لاكثر من 20 الف مشترك حتى لحظة كتابة هذه السطور

مش هاين علي اصف شباب بلدي المتحمس بزيادة بهذا الوصف لكن هي دي الحقيقة بدون عواطف..

و اصل القصة انه لما قامت فصائل فلسطينية بتفجير اتوبيس في القدس بدأ الاحتقان مع اسرائيل و نظرا لما حدث سابقا من ضرب وحشي على غزة اطلق وزير الخارجية المصري تحذير لاسرائيل من القيام بأى عملية عسكرية ضد غزة و هذا التصريح هو ما هلل له كثير من العرب و اعتبروه يعني بداية عودة مصر لحضن العروبة و لدورها في المنطقة...الخ الخ
راح بقى عاموس جلعاد المسئول في وزارة الدفاع طلع بتصريح يقول ان السلام مع مصر شكله لن يدوم...هوبا الشباب المتحمس بزيادة عمل صفحة على الفيس بوك عنوانها انا اول متطوع في الجيش اذا اعلنت مصر الحرب على اسرائيل..
جميل جدا هذا الحماس و لكن قالها الشاعر و ما نيل المطالب بالتمني و لكن تؤخذ الدنيا...كده هوه..
كده هوه دي تعني كثير..تعني ببساطة الاخذ باسباب النصر مثل.. اولا: اقتصاد قوي يضمنلك تمويل الحرب دي اللي غالبا حتستمر سنين...ثانيا: وضع سياسي داخلي يكون مستقر...ثالثا: اكتفاء ذاتي من اساسيات عشان لو تعرضت للحصار من شرطي العالم امريكا هانم كعب الغزال...رابعا: تعليم قوي يضمن لاجيالنا القادمة الصمود في وجه التضليل و الحروب الاعلامية....خامسا...الخ الخ
اسباب كتير تخلينا نأجل الحرب شوية معلش يا شباب انا اقدر حماسكم و سعيدة بيكم و لكن الحماس وحده لا يكفي
و بصراحة حتى لو من غير ما تكونوا صلع و لا اى حاجة بس انتوا شكلكوا بالحماس ده ينطبق عليكم المثل "اقرع و نزهي"....ممكن بس نقبل الموضوع على انه حرب نفسية اعلامية عشان يعرفوا ان الشباب المصري صاحي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق