حكمــة اليوم

ثِق بِأَن الْصَّوْت الَهـادِئ أَقْوَى مِن الْصُّرَاخ؛وَأَن الْتَهـذِيْب يَهـزَم الْوَقـآَحّة ., وَأَن التَّوَاضُع يُحَطِّم الْغُرُوْر.

الجمعة، 27 أبريل، 2012

انت ديانتك ايه..لمؤاخذة!!

من عجائب الانترنت اني اكتشفت ان ناس تعتبر السؤال عن الديانة سؤال محرج! و لو سألته تلاقيه اتعصب و قلب الوش و يمكن يشتم و يقول "انت مال ديانة امك" شفت واحد على الفيسبوك بيقول كدا بالنص و واخد كم لايكات رهيب يعني ناس كتير موافقاه!!

مش عايزين نفتش في النوايا لكن السؤال فعلا غريب من عدة نواح:
اولا ما تسألش حد عن دينه الا اذا نويت الارتباط به لان الدين اكثر ما يترتب عليه مسئوليات اجتماعية كالنسب و الميراث و خلافه دا غير التأثر به و بفكره لو كان الارتباط هو ارتباط صداقة.

ثانيا انت ممكن تعرف حد مسرف على نفسه و يرتكب معاصي و هنا يبقى في قمة الحرج لو سئل عن دينه لانه بالفعل يخالف بعض تعاليمه فلا تستدرجه ليفضح نفسه و دع الامر بينه و بين ربه.

ثالثا اذا كنت في حوار مع شخص ما و اختلفت معه بحدة في النقاش ثم فجأة قررت تسأله عن دينه عشان ده يبقى مدخل للهجوم عليه من خلال ذلك فاحذر هنا انت على حافة الشخصنة و مناقشة الشخص دون الفكرة يعني مش تكون بتتناقش مع شخص و تلاقي بعض افكاره فيها انتقاد للمسلمين او للاسلام فتقول في بالك هو انت مسيحي؟ عشان تعطي الضوء الاخضر لنفسك للهجوم على المسيحية..المنطق ده يحتوي في مضمون فكرة انك مش قادر ترد فبتاخد منحى آخر للهجوم

و اخيرا بقى انا شايفة الانسان من حقه يعلن عن فكره الديني حتى لو كان ملحد بشرط ان ذلك لا ينطوي ذلك على هجوم على عقائد الآخرين و مش ملزم حتى تبرر لماذا اخترت عقيدة معينة انما لازم على الاقل تكون صريح مع اللي حواليك مش تكون ملحد طول عمرك و تيجي تتجوز على سنة الله و رسوله!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق